Utvärdering av nya tränset och nova bettet

Minns ni när jag var iväg och storshoppade på hööks? Jag fick bland annat med mig ett nytt träns och bett hem. Spirit är väldigt känslig i munnen. Man måste ha en lätt hand kombinerat med rätt bett. Han är inte så förtjust i bett över huvud taget och det förstår jag verkligen. Men sedan vi börjat med nova bettet har det blivit en stor skillnad. Han tar bettet på ett annat sätt och har nästan helt lagt av med tuggandet. Sedan köpte jag detta tränset i samma veva som bettet. Jag vet egentligen inte vad som gav stöst och bäst inverkan av bettet eller tränset då jag bytte allt ihop samtidigt. Men det är en stor skillnad. Jag gillar tränset jätte mycket, det är i snygg brun färg, med mjukt läder redan från början. Och så älskar jag det breda nackstycket. 
 
Sedan rider jag inte allt för ofta med bett. Det är mest inne på ridbanan som när vi rider dressyr, hoppning eller liknande. Annars har vi för det mesta hackamoret på eller så rider vi i halsring. Men nu när vi börjar komma igång mer så kommer det bli lite mer riding inne på ridbanan än vad det är nu. Nu rider vi för det mesta ut för att bygga muskler, på ett roligt sätt, i skogen.
 
Jag ska snart åka vidare till stallet. Om det är ledigt i ridhuset så funderar jag på att sätta fram några travbommar och kanske några galoppbommar, annars gör vi det imorgon eller på måndag. Ha en super bra fredag!
 
2
Emma

Härligt att det blev bra, och roligt att det finns träns som dessa. Synd att inte fler inser de och lägger flera tusen på PS helt magiska träns... :)

Isabella

hoppas du får en fin helg! :)