"hästar som redskap"

Jag förstår mig inte på folk som köper in hästar som om det vore en bil och sedan säljer vidare hästen för att den inte duger för ens krav och nivå. Jag hade aldrig kunnat sälja vidare Spirit, han kommer vara min tills livet skiljer oss åt. Även om jag ibland kanske vill mer än vad han klarar av så säljer jag inte honom för det. Skulle jag vilja något mer mot vad hans kapacitet är till för hade jag skaffat mig en till häst som klarar det. Men just nu finns inte ekonomin för det, jag är redan nu nöjd med att kunna ha en häst. Även om han skulle bli skadad eller något som hade påverkat honom i framtiden så hade jag ändå haft kvar honom för kärleken till min häst är starkare än intresset för ridsporten. Och det är hemskt att detta inte är självklart för andra, det är ett klart tecken på att många bara ser sina hästar som redskap. 
 
Ett hästköp tycker jag verkligen att man ska tänka igenom noga. Jag tror inte hästarna uppskattar att flyttas från hem till hem. När man köper en häst ska man vara mycket noga med vad man vill ha nu och inför framtiden. Men så klart så fungerar man inte ihop med alla hästar, precis som vi människor inte fungerar ihop med alla. Då kan det vara bra om hästen hittar till ett annat hem men annars tycker inte jag det finns någon ursäkt till att sälja sin häst, för vem hade gjort så mot en hund? Hundar och hästar, dom båda är fantastiska djur. 
 
Något jag skulle kunnat tänka mig är att ta emot andras hästar och rida till, som dom sedan får tillbaka, det hade varit ett roligt "jobb" i framtiden. Att sedan följa vidare deras utvecklig med sina ägare, som är nöjda med den hjälpen dom fått. Men att sälja vidare hästar när dom inte duger längre är bara hjärtlöst, på riktigt. Men det är så vi människor är, vi nöjer oss aldrig, vi ska alltid ha det bästa. För vem hade gjort så mot en hund? Hur tänker ni?
 
Det här är mannen i mitt liv.
2
Amanda & ridtravaren Lilleman

Kommer heller aldrig sälja Lilleman om det visar sig att han inte vill tävla i framtiden. Då får jag lägga om planen för oss :)

Neapocalypse - en alternativ hästblogg

Så känner jag också! Nu är ju inte Clooney "min" och vi har ju inte varit så länge tillsammans men ändå. Jag vill inte ha någon annan, någonsin!